Häät

Avioliittoon vihkiminen on osa seurakunnan jumalanpalveluselämää ja sopii sen tähden hyvin toimitettavaksi kirkossa. Mahdollista on myös joku muu paikka, joka puitteiltaan soveltuu kirkolliseen toimitukseen. Vihkiminen on mahdollista toteuttaa morsiusmessuna, jolloin avioliittoon vihkimiseen sisältyy Herran pyhä ehtoollinen.

Esteiden tutkinta

Avioliittoon vihkimisen edellytyksenä on esteiden tutkinta (ennen puhuttiin avioliittoon kuuluttamisesta). Todistus sen suorittamisesta voidaan antaa aikaisintaan seitsemäntenä päivänä siitä, kun esteiden tutkintaa on pyydetty ja se on voimassa 4 kk.

Avioliiton esteiden tutkintaan liittyvät kysymykset Tampereen aluekeskusrekisteriin puh. 03 2190 222 (arkisin kello 9–15).
Sähköposti: rekisteroinnit.tampere@evl.fi.

Avioliiton esteideen tutkintalomake EsteidentutkintaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kirkollinen vihkiminen

Kirkollisesti voidaan keskenään vihkiä avioliittoon mies ja nainen, jotka ovat täyttäneet 18 vuotta ja joista ainakin toinen kuuluu evankelis-luterilaiseen kirkkoon ja myös toinen johonkin kristilliseen kirkkoon tai yhteisöön. Kirkon jäsenen on oltava rippikoulun käynyt. Pelkästään väestörekisteriin kuuluvan tulee solmia avioliitto siviilivihkimisellä. Varsinkin silloin, jos toinen puolisoista kuuluu kirkkoon, voidaan siviilivihkimisellä solmittu avioliitto siunata kirkollisesti.

Vihkikeskustelu

Avioliittoon vihkimisen yksityiskohdat ja siinä noudatettavat tavat käydään läpi etukäteen vihittävien kanssa. Musiikkitoiveissa on tarpeellista muistaa tilaisuuden luonne kirkon pyhänä toimituksena. Näistä asioista kannattaa hyvissä ajoin ottaa yhteyttä seurakuntaan.

Laskutusosoite

Kirkon Palvelukeskus
Kihniön seurakunta
PL 5018
02066 DOCUSCAN

Verkkolaskutus

Verkkolaskuosoite
verkkolaskuoperaattori CGI
välittäjätunnus 003703575029

Sähköpostiosoite laskuille
kkr.pl5018@xbs-salo.com

häät

Vihkiminen voi olla pienimuotoinen, intiimi tilaisuus, ja se voidaan toteuttaa myös muussa tilassa kuin kirkossa. Yhtä lailla kirkko saa täyttyä häävieraista ja perinteistä. Tähän on koottu käytännön asioita, jotka on hyvä huomioida, kun alatte suunnitella kirkkohäitä.

Häätavat kirkossa

Avioliitto solmitaan joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä. Siviilivihkimisen jälkeen liitto voidaan siunata kirkossa.

Ketkä voivat mennä kirkossa naimisiin

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista.

Vihki- eli toimituskeskustelu

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku

Mikäli avioliittonne on solmittu aiemmin Digi- ja väestötietovirastossa, se voidaan siunata kirkossa tai muussa toivomassanne paikassa. Avioliiton siunaaminen muistuttaa hyvin paljon kirkollista vihkimistä. Mutta nyt siunausta pyydetään jo solmitulle avioliitolle.

Avioliiton siunaaminen